آموزش اینترنت و راهنمای استفاده از سایت دفاتر کار مجازی (SME )
بخش اول: آموزش اینترنت
شبکه: به دو یا چند کامپیوتر متصل به هم شبکه گفته میشود.
انواع شبکه: باسیم، بیسیم
شبکه باسیم: اتصال در این شبکه با استفاده از کابل صورت میگیرد.
شبکه بیسیم: اتصال در این شبکه با استفاده از خطوط تلفن یا ماهواره صورت میگیرد.
ü شبکه محلی(LAN) ü شبکه منطقهای(MAN) ü شبکه وسیع(WAN) |
شبکه محلیLAN (Local Area Network): اتصال یک سری از کامپیوترها در محدودهی معینی مثل یک ساختمان، تشکیل یک شبکه LAN میدهند. به علت ارتباط مستقیم و فاصله کوتاه کامپیوترها از یکدیگر سرعت تبادل اطلاعات در این نوع شبکه ها بسیار است.
شبکه منطقهای MAN (Metropolitan Area Network): این شبکه از اتصال کامپیوترها در محدودههای وسیعتر از شبکه محلی است، مثلاً محدودهی یک شهر. سرعت تبادل اطلاعات (سرعت ارتباطی) این گونه شبکهها متوسط است. ارتباط این کامپیوترها معمولاً از طریق دستگاهها و تجهیزات ویژه مخابراتی انجام میشود.
شبکه وسیع WAN (Wide Area Network): در این شبکهها اتصال کامپیوترها معمولاً از طریق ماهواره یا خطوط فیبر نوری برقرار میشود.
شبکه اینترنت: اینترنت بزرگترین شبکه کامپیوتری موجود در جهان است که از میلیونها کامپیوتر شخصی ، مسیریاب (Router) و تجهیزات مخابراتی تشکیل شده است. سابقه ایجاد اینترنت به سال 1986 بازمیگردد. در این سال ارتش امریکا برای تبادل اطلاعات نظامی ، شبکهای به نام آرپانت بین مراکز نظامی ایجاد نمود که این پروژه با موفقیت انجام شد. شبکه اینترنت تا قبل از سال 1992 فقط دارای متن بود، اما از این سال به بعد تصویر، صدا ،موسیقی،فیلمهای گوناگون ،انیمیشن و غیره نیز به آن اضافه شد. این شبکه جهانی دارای کتابخانه بسیار بزرگی است که کتابخانه مجازی نامیده میشود. در این شبکه هر نوع اطلاعاتی به صورت یک کتاب درکتابخانه ذخیره میشود. کتابهای این کتابخانه برخی کوچکند و برخی بزرگ، برخی پر از تصویرها و طرحهای رنگارنگ، و برخی فقط شامل متن هستند.این اطلاعات در رایانههای خدمات شبکه پراکندهاند.
شبکه اینترانت: اینترانت یک شبکه خصوصی و مبتنی بر پروتکل و قوانین شبکه اینترنت است که به صورت محدود و ویژهای برای کاربردهای خاص ایجاد میشود و به شبکه اینترنت متصل نیست مانند شبکه ارتباطی آموزشگاهها و مدارس کشور.
ü Dial-up ü Leasedline ü DSL |
Dial-up: در کشور ما کاربران خانگی از طریق خط تلفن که اصطلاحاً Dial-up گفته میشود به اینترنت وصل میشوند. برای این منظور میباید با مراجعه حضوری به شرکتهای ارائه دهندهی خدمات اینترنتی(ISP) و تکمیل فرمهای مربوط به اشتراک یا خرید کارتهای اعتباری مخصوص ، نام کاربر(User ID) و کلمه عبور(Password) مخصوص خود را دریافت میکنیم تا با کمک آن بتوانیم از طریق سایت شرکت مذکور به اینترنت متصل شویم.
Leasedline: یک ارتباط دائمی و اختصاصی میان کاربر و اینترنت است که بوسیله مخابرات تامین میشود، در حقیقت بجای اینکه هر بار برای اتصال به اینترنت شمارهگیری کرده و به ISP خود وصل شوید، مخابرات یک کابل دائمی و اختصاصی از محل شما تا ISP موردنظر در اختیار شما قرار میدهد و اتصال شما با اینترنت را از این طریق برقرار میکند. مزیتی که این نوع اتصال دارد این است که شما یک پهنای باند اختصاصی برای خودتان دارید و ارتباطات Dial-up معمولی هستند. پهنای باند یک اتصال Leasedline از 64k تا 4M متغیر است.
DSL (Digitalsubscriberline): فناوری نسبتاً جدیدی است که امکان انتقال اطلاعات با سرعت بالا را با استفاده از خطوط فعلی تلفن ایجاد میکند. با استفاده از DSL امکان انتقال داده با سرعت بالاتر از 8MHz فراهم است.مودمهای DSL در انواع مختلفی مثل ADSL ، SHDSL ، GSHDSL ،IDSL ، MDSL و ... موجود هستند که با توجه به نوع و کاربرد و عوامل دیگر میتوان آنها را انتخاب کرد.
سرویسهای ADSL
محبوبترین فناوری پهنباند که امروزه در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته DSL نام دارد و بر اساس یک آمار رسمی، تا پایان بهار 2004 بیش از 30 میلیون مشترک در جهان را بهخود اختصاص داده و رشد آن بیش از دو برابر دیگر روشهای متکی بر پهنای باند بوده است. فناوری DSL یکی از روشهایی است که امروزه برای اتصال به اینترنت با سرعت بالا مورد استفاده قرار میگیرد و این امکان را به کاربر میدهد که با خطوط معمولی تلفن، ضمن دسترسی به اینترنت پرسرعت از امکان دریافت صدا و تصویر با کیفیت بالا نیز استفاده کنند. یکی دیگر از انواع این فناوری ADSL نام دارد که در آن سیستمهای سختافزاری مخصوصی با نام DSLAM در پستهای مراکز مخابراتی نصب میشوند تا به این وسیله امکان اتصال مشترکان به سیستم یاد شده فراهم شود. این سیستم به کمک کابلهای تلفنی راهاندازی میشود و بههمین خاطر از نظر هزینه برای دولت و کاربران بسیار قابل قبول است.
اگرچه در حال حاضر سیستمهای ADSL اینترنت پرسرعت را در اختیار همه کاربران قرار دادهاند، شرکتهای پشتیبان ادعا میکنند که تنها از یکپانصدم امکانات بالقوه سیمهای موجود برای انتقال اطلاعات در سیستم ADSL استفاده میکنند. یک سیستم ADSL قادر است تا پهنای باند 1/1 مگاهرتزی خطوط مسی را به کانالهای چهار کیلوهرتزی تقسیم کند. این فناوری آخرین کانال را به ارسال صدا و فاکس اختصاص میدهد و 256 کانال دیگر را برای انتقال دوطرفه اطلاعات بهکار میبرد که از این طریق 64 کانال را برای خط ارسال اطلاعات و 128 کانال دیگر را جهت دریافت اطلاعات مورد استفاده قرار میدهد. بهطور کلی اگر سیستم ADSL از 192 کانال چهار کیلوهرتزی استفاده کند، سرعت اینترنت را به حدود 9 مگابیت در ثانیه خواهد رساند که این بهترین حالت ممکن برای این قبیل سیستمهاست.
در حال حاضر سرعت خطوط ADSL در بهترین حالت ممکن دو مگابیت در ثانیه است که در عمل، اطلاعات یکپارچه دیجیتالی را به اطلاعات موازی در دو سر انتقال اطلاعات تبدیل میکنند.
بهطور کلی باید توجه داشت که عواملی نظیر فاصله ارتباطی و نوع سیمی که در این ارتباطات مورد استفاده قرار میگیرد، میتواند در سرعت انتقال اطلاعات خطوط پهنباند ADSL تاثیرگذار باشد. در حال حاضر با استفاده از نرمافزارهایی که قابلیت فشردهسازی اطلاعات را دارند امکان ارسال اطلاعات با سرعت بیشتر در سیستمهای مذکور مهیا شده است.
مزایای خطوط ADSL شامل امکان اتصال به اینترنت با 40 برابر سرعت خطوط Dial-up، ارتباط پرسرعت بدون نیاز به کابل اختصاصی جدید، عدم نیاز به شمارهگیری، عدم پرداخت هزینه پالس مکالمه، اشغال نشدن خط تلفن، ارتباط پرسرعت برای ایجاد شبکههای خصوصی vpn، امکان استفاده از خدمات ویدئویی آنلاین، ارتباط پرسرعت در حین مکالمه با تلفن و امکان ارتباط پرسرعت بدون قطع اتصال و بهطور دایم میشود.
از ابتدای راهاندازی خطوط پهنباند افزایش سرعت اینترنت مهمترین هدفی بوده که مسؤولان همواره دنبال میکردهاند. به هر حال روی کار آمدن فناوری ADSL یکی از مواردی بوده که توانسته تا حدودی به این مسئله پاسخ دهد. ADSL به فناوری خاصی اطلاق میشود که با توجه به کابلهای تلفنی قدیمی که در منازل مورد استفاده قرار میگیرد عمل میکند. با نصب یک سیستم ویژه داخل پست مخابراتی هر منطقه، مشترکان تلفن آن منطقه بهسادگی خواهند توانست بدون استفاده از هرگونه سختافزار و یا نرمافزار ویژهای از مزایای سرویس ADSL که سرعت اینترنت را تا چند برابر افزایش میدهد بهرهمند شوند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان، ADSL تنها سیستم موجود است که میتواند بدون استفاده از زیرساختهای پیچیده مخابراتی بیشترین سرعت را در اختیار کاربران قرار دهد. سیستم ADSL تنها نیاز به یک مودم ویژه دارد که پس از برقراری ارتباط، تنها هزینه ثابت خط ADSL به شکل ماهانه و با توجه به پهنای باند دریافتی محاسبه میشود. از جمله مزایایی که خطوط ADSL در اختیار کاربر میگذارد، امکان برقراری ارتباط تلفنی حین استفاده از اینترنت است. کاربران میتوانند ضمن برخورداری از اینترنت پرسرعت، برای ارتباط تلفنی همیشه آزاد و در دسترس باشند. باید توجه داشت که در این سیستم هزینه تلفن تنها در صورت استفاده از تلفن محاسبه میشود و به استفاده از خط ADSL ارتباطی ندارد.
کاربردهای اینترنت: بازدید از شرکتها ، مراکز دولتی ، موزهها ، خواندن خبر(CNN) ، ثبت نام و انتخاب واحد ، جستجو در کتابخانهها ، دریافت نرم افزار ، خرید ، تماشای تلویزیون و گوش دادن به کانالهای رادیویی ، تبادل پیام ، انجام مباحثه و ...
آشنایی با URL(Uniform Resource Locator):
به آدرس منحصر بفرد هر صفحه Web در اینترنت URL میگویند. مثال:
http://www.irantvto.com/index.htm
این یک URL است.
این URL از سه قسمت تشکیل شده است:
1- //:http (Hypertext Transfer Protocol): پروتکل انتقال صفحات وب را http گویند. از پروتکل های مهم دیگر میتوان به https(پروتکل انتقال امن صفحات وب) که به منظور انجام فعالیتهای مالی-تجاری استفاده میشود،همچنین پروتکل ftp (File Transfer Protocol) که برای انتقال فایل در اینترنت بکار میرود اشاره کرد.
2- Irantvto.com : حوزه یا Domain میباشد.
نام سرور میزبان میباشد.
نشان میدهد که این Web سایت از سوی یک شرکت ارائه شده است(میدان)
.org سازمان .net شبکه .gov دولت .edu مراکز آموزشی
نکته : کشورها نیز میدانهای متفاوت دارند مانند: .ir (ایران) ، .us (امریکا) ، .fr(فرانسه) ، .de(آلمان) ، .ca(کانادا)
نکته: www مخفف World Wide Web به معنی صفحه گسترده جهانی میباشد.
3- index.htm : معنای عمومی آن فهرست است و معنای اختصاصی آن شاخص. نام صفحه اصلی Web سایت است.
تعریف مرورگر(Browser):
نرم افزاری است که صفحه Web را دریافت کرده و آن را بصورت گرافیکی نمایش میدهد و امکان حرکت صفحات وب را به کاربر میدهد.
انواع مرورگر: Interner Explorer (IE) : معمولاً از این نوع مرورگر استفاده میکنیم.
Netscape
آشنایی با پنجره اصلی IE :
سرویس جستجوی دایرکتوریها ( Directories ):
دایرکتوریها یک سلسله بانکهای اطلاعاتی هستند با لینکهایی به وب سایت مرجع. که این وب سایتها بوسیله اشخاص در زمان حال بوجود آمده است و بر اساس قانون مختص به سرویس جستجو طبقه بندی می شود.
Yahoo مادر همه دایرکتوریها است.
Look smart هم کاملاً عمومی است و این دایرکتوری را می توانید در سایتهایی مانند MSN پیدا کنید.
دایرکتوریها بسیار مفید هستند زمانیکه شما بیش از یک مفهوم یا توصیف برای آنچه که جستجو میکنید ندارید.
صفحه اول معمولاً مقالات مورد نظر را به شما می دهد. اکنون از میان مقاله های موجود می توانید مقاله مورد نظر خود را بیابید و آدرس مقاله یا صفحه یا سایتی را که برای شما جالبتر است انتخاب کنید و شروع به خواندن کنید اگر شما این شکل جستجو را برای پیدا کردن اطلاعات در زمینه مورد علاقه خود انتخاب کردید و به این روش سایتی را کشف کردید باید به خاطر داشته باشید که شما واقعاً آن متنی را که پیدا کرده اید جستجو نکرده اید بلکه متنی را که شامل تیتر سایت و توصیف آن است جستجو کرده اید . اینها (تیتر و توصیف آن ) بوسیله تنظیم کننده دایرکتوری و اغلب مبنی بر پیشنهاد صاحبان سایتها ساخته شده است.البته بعضی از دایرکتوریها اگر نتوانند در خواست شما را پاسخگو باشند اطلاعاتی را از موتورهای جستجو برای شما پیدا می کنند.
موتورهای جستجو ( Search Engines ) :
موتورهای جستجو موتورها یا روباتهایی هستند که صفحات وب ( Web pages ) را می پیمایند و صفحات جدید را پیدا می کنند.این روباتها صفحات وب را می خوانند و تمام یا قسمتی از متن را در یک بانک اطلاعاتی یا فهرستی که شما امکان دستیابی به آن را داشته باشید قرار می دهند هیچکدام از آنها تمام شبکه را پوشش نمی دهند ولی بعضی از آنها واقعاً بزرگ هستند.
بازیکنان اصلی در این زمینه عبارتند از : Alta vista , Google, Fast All the Web , Askjeeves , Inktomi.
موتورهای جستجو باید اولین انتخاب شما باشد زمانیکه دقیقاً می دانید که بدنبال چه چیزی می گردید. آنها همچنین قسمت خیلی بزرگتری از وب را در مقایسه با دایرکتوریها می پوشانند.
هر چند فرق میان دایرکتوریها و موتورهای جستجو آنقدر که در گذشته مشخص بود اکنون نیست همه دایرکتوریهای جستجو نتایج جستجو را ابتدا از موتورهای جستجو پیدا می کنند و اگر در آن جا جستجو موفق نبود به سراغ دایرکتوری خودشان می روند مثلا «Yahoo» از موتور جستجوی "Google" برای این منظور استفاده می کند.
از طرف دیگر بعضی موتورهای جستجو اطلاعات را از دایرکتوریهای جستجو تهیه می کنند قبل از اینکه از بانک اطلاعاتی موتورهای جستجو اطلاعاتی را به شما بدهند.
Ask Jeeves سعی می کند جوابها را به سئوالات شما از زبان طبیعی بانک اطلاعاتی خودش بیرون بکشد. یعنی یک سری پاسخها به به پرسشهای متداول را در خود دارد.
Lycos , Google , Aol به شما قابلیت دسترسی به دایرکتوریای باز را می دهند Alta Vista , MSN یک سری سلسله دایرکتوری دارند مشابه Yahoo اینها بر اساس Look smart directory ساخته شده اند اگر آنچه را که جستجو میکنید نتوانستید پیدا کنید نتایج را در سایتهای مشابه برای شما پیدا خواهد کرد.
Metasearch engines :
همچنین سرویسهای Metasearch وجود دارند مانند search.com و یا Metacrawler که مربوط به GO2NET و یا Meta search وب سایت Pandia .
Meta search engine ها در یک زمان در چندین موتور جستجو و دایرکتوری بدنبال پاسخ شما می گردند و سعی می کنند مناسبترین پاسخ را از بین همه بیرون بکشند.
ممکن است برای شما استفاده از یکی از آنها مفید واقع شود فقط برای اینکه یک دیدگاه کلی از آنچه در خارج از یک موتور جستجو به تنهایی بدست می آورید.
مشکل بیان جمله و کلمات در موتورهای جستجو است به هر حال این ممکن است از یک موتور جستجو تا موتور جستجوی دیگر فرق کند و این به این معنی است که فرا موتور جستجو ( Metaserch engine ) سعی خواهد کرد سئوال شما را به زبانی که هر موتور جستجو می فهمد ترجمه کند اما اغلب این گونه عمل نمی کند.
برای جستجوهای پیچیده شما مستقیماً باید موتور جستجوی مناسب برای آن را پیدا کنید همچنین توجه داشته باشید که Metasearch engine به شما قسمت کوچکی از نتایج هر یک از موتورهای جستجو را می دهد.
نحوهی کار کردن با سایت google :
1- ابتدا وارد سایت google میشویم.(به نشانی : www.google.com)
2- در کادر اصلی صفحه موضوع مورد نظر را نوشته روی دکمه "Google Search" کلیک میکنیم تا لیستی از سایتهای یافته شده را نشان دهد، چنانچه تعداد سایتهای یافته شده زیاد باشند آنها را در صفحات جداگانه مرتب میکند.
3- برای فارسی کردن سایت گوگل نیز بترتیب زیر عمل میکنیم:
توجه: چنانچه سایت گوگل به هر زبان (غیر از انگلیسی ) باشد، برای انگلیسی کردن زبان سایت بصورت زیر عمل میکنیم:
چگونه می توان بهترین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) را پیدانمود؟
ISP شرکتی است که امکان برقراری و دسترسی به اینترنت را برای شما فراهم می آورد. انتخاب صحیح این شرکت تأثیر بسزایی در سرعت اتصال و مرور صفحات اینترنت دارد. لذا در این قسمت سعی کرده ایم عواملی که باعث بالا رفتن کیفیت خدمات قابل ارائه ISP میگردد را بررسی نماییم.
تعداد خطوط تلفن ISP
یکی از چیزهایی که در انتخاب یک ISP به عنوان سرویس دهنده خدمات اینترنتی باید بدان توجه کنیم تعداد خطوط تلفن مورد استفاده ISP است.
زیرا هر چقدر تعداد خطوط تلفن یک ISP بیشتر باشد شما زمان کمتری را جهت اتصال منتظر میمانید.
خیلی از اوقات هنگامی که ما از مسئولین یک ISP می پرسیم که چند خط تلفن دارید و مثلاً اگر بگوید00 ۵ خط، فکر می کنیم این ISP یک ISP ایده آل است. نکته ای که در اینجا باید بسیاربه آن توجه کرد تناسب بین تعداد کاربران ISP با تعداد، خطوط تلفن است. چه بسا همین ISP دارای ۱۰۰۰۰ کاربر باشد در این صورت کاربر ایده آلی برای انتخاب نیست. استاندارد رایج بین تعداد خطوط تلفن با تعداد کاربران یک نسبت یک به ۱۰ است.
پهنای باند مورد استفاده ISP
هر چقدر پهنای باند مورد استفاده ISP بیشتر باشد سرعت انتقال داده ها در اینترنت بیشتر می شود. البته این نوع اطلاعات را اکثر شرکتهای ISP به صورت دقیق در اختیار عموم قرار نمی دهند و یا در مورد آن اغراق می نمایند.
شماره های محلی یک ISP
در انتخابISP حتی الامکان سعی کنید که ISP مورد نظرتان خطوط تلفنی در منطقه شما داشته باشد زیرا این مسئله تأثیر زیادی در سرعت اتصال و پایین آمدن دفعات قطع شدن ارتباط (Disconnect) به علت نبودن مراکز تلفنی متعدد
میگردد.
گزارشات ISP
در انتخاب ISP بررسی نمائید که ISP مورد نظرتان امکان تغییر اسم رمز و نیز مشاهده گزارش از میزان استفاده را به شما بدهد. این مسئله در کنترل نحوه استفاده و جلوگیری از استفاده غیرمجاز دیگران بسیار مؤثر است.
مشخص کردن نوع استفاده شما از ISP
یکی از مسائلی که ما در انتخاب ISP به آن کمتر توجه میکنیم نوع کار و استفادهای است که می خواهیم از اینترنت بکنیم. اگر شما میخواهید هفته ای یک دفعه برای چک نمودن Email هایتان از اینترنت استفاده کنید بهتر است که به یک کافی نت مراجعه کنید و یا یک کارت ساعتی اینترنت بخرید.
تعرفه خدمات ISP
نمی دانم شما هم این ضرب المثل را شنیده اید یا نه که هر ارزانی بی دلیل نیست!
این ضرب المثل در خدمات قابل ارائه ISP ها نیز مصداق دارد. با این همه قبل از هر کاری از داشتن شرایط لازم و ذکر شده برای یک ISP مطمئن گردید.
استفاده از تجربیات دوستان
یکی از چیزهایی که شما به صورت مؤثر می توانید از آن در انتخاب یک ISP استفاده کنید تجربیات دوستان و آشنایانتان در استفاده از خدمات یک ISP است. چه بسا اطلاعاتی که یک ISP (از لحاظ تجهیزات) در اختیار عموم قرار می دهد نادرست باشد ولی شما از طریق ؟؟؟ می توانید به حقیقت موضوع پی ببرید.
داشتن یا نداشتن Proxy
معنی لغوی کلمه Proxy به معنی وکیل، نماینده و وکالت است ولی در ایران این کلمه معادل فیلتر و محدودیت به کار رفته است به صورتی که در تبلیغات بعضی از شرکتها به صورت شعار تبلیغاتی درآمده است « اینترنت بدون پروکسی»
در صورتی که شما می خواهید بدون هیچ محدودیتی از اینترنت استفاده کنید به Proxy دار بودن یا نبودن ISP توجه کنید.
نکته: بعضی از خانواده ها اعتقاد بر استفاده از اینترنت با محدودیت برای فرزندانشان دارند ولی غافل از اینکه این پروکسی ها هم قابل اطمینان نیستند و به راحتی می توان از آنها گذشت و علاوه بر این، پروکسی ها به روی اتاقهای چت نیز عمل نمی نماید. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که هر فرد در جامعه باید ابتدا سعی در بیمه کردن اخلاق رفتار و منش خود بنماید.
اینترانت و اکسترانت ابزارهایی مفید برای SME
دو نمونه از مهمترین گستره های اینترنت، " اینترانت ها و اکسترانت ها " هستند که شاید کمتر به آنها توجه شده است. گاهی وجود "اینترانت " و " اکسترانت " در مشاغل کوچک در راستای اجرای برنامه های مربوط به این گونه کسب و کارها تعجب آور است.
البته شاید بتوان گفت بهره گیری از این خدمات، صرفا برای کسب و کارهای محدود امکان پذیر است و ناگفته پیداست که کار با این شبکه ها در شرکت های بزرگ عملا ممکن نیست. به هر حال، هنگام استفاده از چنین شبکه هایی باید به برخی نکات توجه داشت:
1- یکی از مزایای شبکه اینترانت، افزایش تشریک مساعی کارمندان از یک سو و تقسیم اطلاعات میان آنها از سوی دیگر است. به طور خلاصه، یک شبکه اینترانت، یک شبکه خصوصی است و صرفا در اختیار پرسنل و کارمندان قرار می گیرد.
در این شبکه نیز میتوان از فرآیندهای امنیتی مانند دیواره آتش برای جلوگیری از سرقت اطلاعات استفاده کرد. یکی دیگر از مزایای شبکه های اینترانت این است که کارمندان صرف نظر از محلی که حضور دارند، می توانند به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.
تاکنون تحقیقات فراوانی در این زمینه انجام شده در یکی از آنها، تعداد شرکت هایی که در سال 2002 از شبکه اینترانت استفاده میکردند بیش از 700 هزار شرکت بود. این تحقیق خاطر نشان میکند که در حدود 150 هزار شرکت نیز در حال برنامه ریزی برای استفاده از این شبکه در سال 2003 بوده اند.
با اتصال کامپیوتر ها به یکدیگر، علاوه بر بهبود روش های تصمیم گیری و به کارگیری اطلاعات، میتوان روش های نوین را جایگزین روش های سنتی و متداول کرد.
علاوه بر کاهش فوق العاده هزینه ها و مشخص شدن وظایف روزمره کارکنان؛ تولید، دسترسی و توزیع اطلاعات بسیار سریعتر انجام می شود.
مدیران و کارمندان به خارج شدن از اتاق کار نیاز کمتری خواهند داشت. بدون فوت وقت و کمترین زمان ممکن، می توان اطلاعات مورد نظر را به همه اشخاص یا شخص خاصی در شرکت منتقل کرد.
بهبود و ارتقای سطح همکاری کارمندان و تلاش در جهت ایجاد نوعی حس جمع گرایی.
2- یک شبکه اکسترانت باعث تبادل اطلاعات میان مشتریان می شود. شبکه اکسترانت تا حد بسیار زیادی شبیه اینترانت است؛ با این تفاوت که اکسترانت به منظور دسترسی به تعدادی از شرکای تجاری، مشتریان خاص و مواردی که به عنوان جزئیات اصلی یک شرکت تلقی میشوند، گسترش مییابد.
اکسترانت ها برای دسترسی نیازمند یک نام کاربری و یک کلمه عبور بوده و از طرفی، هویت کاربر، قسمت هایی از اکسترانت را که می تواند مرور کنند، تعیین میکند.
اکسترانت ها این امکان را برای شرکت ها ایجاد میکنند که اطلاعات منتخب را در دسترس کارکنان کلیدی و اصلی خود قرار دهند.
کسب و کارهای معمولی و شرکت های کوچک اصولا 3 یا 4 بار در هر ماه با حدود 35 تا 45 فروشنده سر و کار دارند. اکسترانت هزینه ها را کاهش داده و فرآیندههای تجاری و کاری را بهبود می بخشد. از دیگر مزایای بسیار مهم این شبکه، بهبود و گسترش موقعیت رقابتی شرکت است.
-3 انعطاف پذیری اینترانت و اکسترانت.
استفاده از " اینترانت " و " اکسترانت " می تواند مزایا و فواید زیادی برای شرکت های کوچک داشته باشد که در ادامه، به صورت خلاصه به برخی از این مزایا اشاره میکنیم:
همکاری: از طریق شبکه های اینترانت و اکسترانت، شرکت می توانند اطلاعات ضروری خود را به شکل های مختلف مانند پست الکترونیکی، جلسات بحث و تبادل نظر و دوره های آموزشی به افراد مورد نظر انتقال دهند.
بسیاری از شرکت ها از فن آوری یاد شده در راستای ایجاد زمینه مناسب برای دسترسی به انتشارات، شامل کاتالوگ، خبرنامه، فهرست های قیمت، تولید بولتن و غیره بهره می گیرند.
برهم کنش: برنامه های پایگاه داده، گزارش ها، فرم های کارمندان، سفارش ها، فهرست موجودی و سایر موارد از طریق اینترانت و اکسترانت به راحتی در دسترس است.
محتوای مربوط به فرآیند: اینترانت و اکسترانت ابزارهای کاملی برای رسیدن به برخی روش ها جهت روان بودن سیستم کاری مدیریت پروژه، زمان بندی و سایر موارد محسوب می شود.
برنامه های مفید: توسعه شبکه، مدیریت، پایگاه دانش پشتیبانی فنی و غیره، می تواند در سایه استفاده اینترانت و اکسترانت محقق شود.
در اکثر موارد پس از کلیک کردن بر روی یک پیوند، صفحه قبلی محو می شود و صفحه دیگر جایگزین آن می شود، ممکن است که این رفتار چندان خوشایند کاربر نباشد! به عنوان نمونه سایتی را در نظر بگیرید که در آن پیوندهای زیادی به سایتهای مختلف به صورت طبقه بندی شده لحاظ شده باشد و شما تمایل به گشت وگذار به داخل تمامی آنها داشته باشید ولی کلیک کردن بر روی هریک از آنها باعث محو شدن صفحه اولیه خواهد شد. برای حل این مشکل درحالی که درصفحه مورد نظر قرارگرفته اید، سه راه حل در پیش رو دارید:
1.برنامه IE را مجددا اجرا نموده، وارد صفحه مورد نظر شده و از آن بر روی هریک از پیوندها کلیک نمایید.
2.منـوی فـایل را انتـخـاب کرده، بر روی زیر منوی New، کلیک کرده و گزینه Window را انتخاب کنید( البته میتوانید از دکمه ترکیبی CTRL+N نیز برای این منظور استفاده نمایید).
3.اشاره گر موش را بر روی پیوند مورد نظر برده، دکمه سمت راست را کلیک کرده تا منوی بعدی ظاهر شود،
سپس گزینه Open In New Window را انتخاب کنید بدین ترتیب شما قادر خواهید بود که بدون اینکه صفحه مورد نظر خود را از دست بدهید در پیوند آن صفحه به گشت وگذار بپردازید، که البته در بین این سه روش، طبعا روش سوم مناسبتر میباشد.
بخش دوم: کار با سایت SME
پس از اینکه واحد صنعتی به ثبت رسید و یک دفتر کار مجازی به آن تعلق گرفت، برای ورود به دفتر کار بایستی ابتدا وارد سایت SME به نشانی www.sme.ir شده سپس در قسمت پایین صفحه شناسه و رمز عبور خود را وارد کرده و روی دکمه ورود کلیک میکنیم.
توضیحات دفتر کار بطور اجمال بصورت زیر است(آموزش تصویری):
توجه : چنانچه در مورد هر یک از قسمتهای دفتر کار مجازی سوالی داشتید، میتوانید روی دکمه "راهنما" واقع در بالای صفحه دفتر کارتان کلیک کرده و و از راهنمای سایت کمک بگیرید.
زبان اینترنت
شبکه ابر بزرگراه اطلاعات : اینترنت
وب و www و w3 : کل وب
صغحه وب ( web page ) : یک پرونده ساده وب هر چیزی که در پنجره مرورگرتان (browser ) میتوانید بینید.
مرورگر، مرورگر وب ( browser , web browser ) : قسمتی از نرم افزار که در کامپیوتر و به شما اجازه می دهد تا صفحات وب را ببینید. معمولترین مرورگرهای وب یا web browser ها عبارتند از Internet Explorer و Netscape .
Web Site : یک سری از صفحات وب که به صورت منطقی با یکدیگرارتباط دارند و آنها معمولاً ظاهر و حال و هوای مشابهی دارند وبه یک موضوع مرتبط می شوند.
home page : رساله مقدماتی یا صفحه خوش آمد گویی برای یک وب سایت را گویند. home page شخصی یک نفر یک صفحه وب است که خود او را توصیف می کند.
Link , Hot link , Hyper link: یک قسمت از یک صفحه وب که با کلیک کردن بر روی آن می توان به جاهای دیگری رفت مثال: این یک لینک به موتور جستجوی گوگل است
لینکها معمولاً با رنگهای متفاوت و یا به صورتUnder line از متن اصلی شناخته می شوند.
Broken link : یک لینک که شما رابه صفحه ای آدرس می دهد که در گذشته وجود داشته ولی اکنون وجود ندارد واگر شما بر روی آن کلیک کنید آنچه در برابر شما ظاهر خواهد شد صفحه ای است که در آن پیغام page not found (صفحه پیدا نشد ) یا page can not display ( صفحه قابل نمایش نیست ) یا Error 404 (خطای 404 ) وجود دارد.
Hyper text : متنی که می تواند شامل لینکهایی باشد.
HTML : این زبانی است که تمامی صفحات وب بر اساس آن نوشته شده اند.
URL : این آدرس یک صفحه وب است برای مثال :
http://english.unitecnology.ac.nz/resources/tutorial/introduction
URL یک صفحه وب است.
Webserver , Web Server : یک وب سرور کامپیوتری است که تعدادی صفحات وب را در خود داشته و آنها را به کامپیوترهایی که آن صفحات را در خواست می کنند ارائه می دهد. هیچ چیز بسیار ویژه ای در این کامپیوترها وجود ندارد و فقط یک کامپیوتر معمولی است که نرم افزارهای ویژه ای را اجراء می کند. ( با این وجود یک کامپیوتر به اندازه کافی قوی است. )
SURF : سرفینگ در وب ( surfing the web ) به این معناست که به صورت تصادفی از اینترنت استفاده کنیم بدون داشتن یک جهت مشخص و فقط با دنبال کردن لینکها به سایت یا صفحه جالبی برسید.
Cyber : یک ملک نیست اما در بافت اینترنت وجود دارد.
Cyber space : یک دنیای مجازی در اینترنت است.
new bie : یک شحص که در اینترنت تازه کار است یا در یک زمینه خاص در اینترنت تازه کار است مثلاً در زمینه هایی مانند : Use net , IRC یا در یک گروه بخصوص مانند mailing list یا یک گروه حبری.
post : وقتی که شما به یک بحث و نظرخواهی عمومی پیغام میفرستید شما در حال عمل posting هستید. کلمه post می تواند به عنوان یک فعل بکار رود.( I posted a message ) یا به صورت اسم ( that was a nice post )
FAQ : مخفف کلمات « Frequently Asked Question » است. که بر اساس سئوالات تکراری که افراد تازه کار یکی پس از دیگری از افراد با تجربه تر در بحثهای on line می پرسند شکل گرفته است. حرفه ایهایی که از پاسخ دادن به سئوالات تکراری خسته شده اند شروع به نوشتن لیستی از سئوالات مکرر پرسیده شده و جوابهایشان کردند بنابراین تازه کارها ( New bies ) می توانند به آنها مراجعه کنند.
اکنون FAQ توسعه یافته و عمومی تر طراحی شده و می توان از آنها برای آشنایی با یک موضوع خاص استفاده کرد.
Download : به معنی انتقال یک فایل از یک کامپیوتر دور از کامپیوتر شما به کامپیوترتان است.از نظر فنی هر بار که شما یک صفحه وب را روی صفحه مانیتور خود نگاه میکنید آن را download میکنید. (و همه اجزای آن صفحه وب را از قبیل عکس ها و آنچه که در بر می گیرد )
Shareware : نرم افزارهایی که به صورت رایگان هستند که معمولاً نگارش سبک هستند و اغلب می توانند از وب download شوند.
ISP : مخفف «internet service provider » است. آنها کمپانیهایی هستند که دسترسی به شبکه اینترنت را برای شما فراهم می کنند شما معمولاً از یک مودم که به یک خط تلفن وصل شده است استفاده میکنید که با گرفتن شماره شما را به ISP تان وصل می کند.
Band width : این یک تعریف فنی دارد اما بیشتر برای توصیف اینکه چه مقدار اطلاعات در واحد زمان یک خط معمولی می تواند انتقال دهد بکار میرود و این به سرعت خط ارتباطی شما با اینترنت بستگی دارد.
E-anything : شما می توانید از پیشوند E برای هر فعالیتی که در اینترنت انجام می شود استفاده کنید E-learning (آموزش الکترونیکی یا اینترنتی ) و یا E-comerrce ( تجارت الکترونیک ) مثالهای معمولی از این دست هستند. این سنت در سراسر جهان از E-mail ( که مخفف Electronic Mail ) نشات گرفته شده است.
- ۹۰/۰۲/۲۳