زانایی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

سلن، کاوشگر سامورایی

چهارشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۰، ۰۹:۰۴ ق.ظ

سلن، کاوشگر سامورایی



 

این روزها بازار ارسال کاوشگر به ماه بسیار داغ است. بعد از چاندرایان (Chandrayaan) هندی، چانگِ (Chang'e) چینی و کاشف مداری ماه (Lunar Reconnaissance Orbiter) ناسا، آژانس فضایی ژاپن نیز اعلام کرد که به زودی کاوشگری به نام سلن (SELENE) را راهی ماه خواهد کرد تا به بررسی و کاوش تنها قمر زمین بپردازد.
این کاوشگر در واقع از سه فضاپیمای مجزا تشکیل شده است که قرار است طی یک همکاری فشرده به پرسشهای بنیادینی در رابطه با ساختار و فیزیک نزدیک‌ترین همسایه زمین پاسخ گویند. مبدأ و سیر تحول ماه و امکان بهره‌برداری از منابع قمر زیبای زمین از جمله اهداف این مأموریت می‌باشد. همچنین پاسخ به پرسشی دیرینه در رابطه با نقشه جاذبه ماه که تا به امروز نیمه‌کاره مانده است. دانشمندان برای تشخیص قدرت گرانشی اجرام فضایی از پدیده داپلر استفاده می‌کنند که لازمه آن برقراری ارتباط مستقیم و آن‌لاین با سفینه کاوشگر است تا با دریافت امواج استاندارد از فرستنده فضاپیما و آنالیز چگونگی باز یا فشرده شدن طول موجها سرعت سفینه و به طبع آن قدرت میدان گرانش جرم سماوی را به دست آورند.
چرخش ماه به دور زمین و به دور محور خود به گونه‌ای است که همواره نیمی از آن به سمت زمین و نیمی دیگر از آن به سمت خارج دید زمینیان است. سوی دیگر ماه را که از زمین قادر به رصد آن نیستیم را سوی تاریک ماه می‌نامند. این نامگذاری به این مفهوم نیست که آن سوی ماه واقعاً تاریک است، بلکه منظور ناشناخته ماندن آن بوده است. اولین تصویر از سوی تاریک ماه در سال 1959 و توسط فضاپیمای روسی لونا-3 به زمین فرستاده شد. نقشه‌برداری از میدان جاذبه سوی تاریک ماه به این دلیل که هیچگاه نمی‌توان امواج رادیویی فضاپیمایی را که در آن سو مشغول داده‌برداری است دریافت کرد تا به امروز معوق مانده بود. اما در طرحی جاه‌طلبانه دانشمندان آژانس فضایی ژاپن محموله‌ای سه‌گانه را راهی مدار ماه خواهند کرد تا به این امر جامه تحقق بپوشانند.
سلن که در زبان یونانی باستانی به معنی ماه بوده است، کاوشگری 3 تنی است که قرار است در اوایل جولای 2007 از مرکز پرتابهای فضایی تانگاشیما راهی سفر اکتشافی خود شود. این کاوشگر سه‌گانه شامل یک مدارگرد اصلی است که در مداری تقریباً دایره شکل به ارتفاع 100 کیلومتر از سطح متوسط ماه، به دور نزدیکترین همسایه سماوی زمین خواهد چرخید. دو مدارگرد کوچکتر به نامهای ماهواره رله و ماهواره وراد در مدارهایی قطبی و بیضی شکل که کشیدگی زیادی خواهند داشت به دور ماه خواهند چرخید.

متن کامل این مقاله را در سایت دانش فضایی بخوانید

 

  • یحیی خالدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی