زانایی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

آشنایی با انجمن صنایع هوافضای آلمان (BDLI)

چهارشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۰، ۰۹:۳۷ ق.ظ

آشنایی با انجمن صنایع هوافضای آلمان (BDLI)

وحید آقایی ویشکی

1- مقدمه

نام مخفف انجمن صنایع هوافضای آلمان BDLI می‌باشد و اصل آن به زبان آلمانی ( Bundesverband der Deutschen Luft-und Raumfahrtindustrie e.V. ) می‌باشد. این انجمن یکی از اعضای انجمن صنایع هوافضا و دفاع اروپا و همچنین عضو انجمن صنایع آلمان است. این انجمن شامل چهار گروه زیر است که اعضا و فعالیتهای انجمن بر اساس آن تفکیک شده‌اند:

1- سیستم‌های هوایی و هوافضایی ( Aviation and Aerospace Systems )،

2- موتورها ( Engines )،

3- تجهیزات ( Equipments )،

4- تکنولوژی‌های مواد و قطعات ( Material Technology and Components ).

این انجمن با حدود 130 عضو نماینده صنعتی با فناوری بالا است که فروش سالانه آن هم‌اکنون 14 میلیارد یورو است و 700 هزار شغل با کیفیت بالا را ایجاد کرده است؛ بدین ترتیب، این انجمن نماینده منافع یک شاخه کلیدی در اقتصاد آلمان است. در شکل روبرو تغییرات فروش اعضای این انجمن در طی سالهای اخیر را مشاهده می‌نمایید.

اهمیت صنعت هوافضا در آلمان از آنجا ناشی می‌شود که نتایج تحقیق و توسعه در صنعت هوافضا، مستقیماً در توسعة دیگر شاخه‌های صنعتی مؤثر است به گونه‌ای که این صنعت استراتژیک به عامل پیشرفت‌های تکنولوژیکی و متحدکنندة شاخه‌های صنعتی در قسمت‌های استراتژیک و حیاتی تبدیل شده است و با سودآوری بالا و ایجاد تعداد زیادی شغل در آلمان، در مقایسه با سایر شاخه‌های صنعتی در موقعیت بی‌نظیری قرار گرفته است.

2- وظایف

اصلی‌ترین وظیفه این انجمن ایجاد ارتباط با مؤسسات سیاسی و مراجع تصمیم‌گیری، انجمن‌ها و هیأت‌های نمایندگی خارجی در آلمان و همزمان با آن، بیمه کردن ارتباطات داخلی در میان اعضای این انجمن است.

این انجمن برای ایجاد قوانین جدید ارتباطاتی با کمیته‌های هیأت وزیران دارد و در مراجع تصمیم‌گیری کشور آلمان کاملاً شناخته‌شده است. از طرف دیگر، برای حمایت مناسب از منافع این صنعت لازم است که این انجمن به ایجاد ارتباط نزدیک بین شرکت‌های عضو بپردازد؛ به همین دلیل، در انجمن صنایع هوافضای آلمان، وظیفه هماهنگی داخلی و تبیین خط‌مشی و استراتژی این انجمن بر عهدة قسمت برگزارکننده همایش‌ها و کمیته‌های کارشناسی این انجمن قرار گرفته‌است.

3- همایش‌ها

همایش‌های این انجمن در چند بخش موضوعی برگزار می‌شود:

- صنایع هوایی،

- فضا،

- زمینه‌های دفاعی،

- مواد و تجهیزات.

برگزارکنندگان این همایش‌ها، شرکت‌های عضو انجمن و از ‌گروه‌های مرتبط هستند که با هدف تعیین خط‌مشی صنایع در موضوعات مرتبط، این همایش‌ها را برگزار می‌کنند.

3- نمایشگاه هوایی بین‌المللی Berlin

انجمن صنایع هوافضای آلمان مشارکت گسترده‌ای با نمایشگاه هوایی بین‌المللی Berlin دارد. برگزاری این نمایشگاه یکی از اتفاقات مهم سال صنعت هوافضا در جهان است . فضای داخلی این نمایشگاه 49 هزار متر مربع و فضای خارجی آن 93 هزار متر مربع است

در نمایشگاه Berlin سال 2002، 1067 ارائه‌دهنده از 41 کشور جهان شرکت نمودند. در آن سال تعداد بازدید‌کنندگان از این نمایشگاه به رقم 215 هزار نفر رسید و تعداد 340 فروند هواپیما و 60 فروند هلیکوپتر به نمایش درآمد. ضمناً در کنار این نمایشگاه 60 همایش تخصصی برگزار شد که 4000 شرکت‌کننده در این همایش‌ها شرکت نمودند.

3- کمیته‌های کارشناسی

این انجمن دارای چندین کمیتة کارشناسی است و همانطور که گفته شد، وظیفه هماهنگی میان آنها بر عهده قسمت برگزارکننده همایش‌ها و کمیته‌های تخصصی این انجمن است.

کمیته‌های تخصصی این انجمن شامل این موارد است:

- کمیته امور اقتصادی و قانونی،

- کمیته تحقیقات و تکنولوژی،

- کمیته پشتیبانی محصولات،

- کمیته مدیریت کیفیت،

- کمیته نرم‌افزار،

- کمیته آموزش،

- کمیته ارتباطات الکترونیکی و تجارت الکترونیکی،

- کمیته معاملات خارجی،

- کمیته برگزارکننده نمایشگاه‌های تجاری خارجی؛

بطور خلاصه اهداف تشکیل این کمیته‌ها به این شرح است.

کمیته امور اقتصادی و قانونی: به علت رشد همزمان بازارهای فروش و شبکه‌ای شدن کارخانه‌های تولیدی و شرکت‌ها در سطح بین‌المللی، شرکت های آلمانی به عرصة جنگ و رقابتی شدید با شرکت‌های رقیب وارد شده‌اند. در چنین شرایطی، این شرکت‌ها برای بقا نیازمند یک چهارچوب قابل‌اعتماد در حوزه اقتصادی و قانونی هستند. این کمیته وظیفه مطالعات اقتصادی وقانونی را برای حمایت از شرکت‌های آلمانی بر عهده دارد.

کمیته تحقیقات و تکنولوژی: توانایی صنایع هوافضای آلمان برای رقابت در سطح جهانی تا حد زیادی به قدرت نوآوری این صنایع وابسته است؛ از این رو، برنامه‌های تحقیقاتی در این زمینه بسیار بااهمیت هستند. کمیته تحقیقات و تکنولوژی و گروه‌های مطالعاتی وابسته، برنامه‌های تحقیقاتی و مطالب منتشرشده در سطح جهان را بررسی می‌کنند و در جهت ایجاد نوآوری، صنایع را یاری می‌کنند.

کمیته پشتیبانی محصولات: این کمیته هماهنگ‌کننده و جهت‌دهنده به اعضای انجمن است و پاسخگوی سؤالات اعضا در مورد پشتیبانی و روندهای سیاسی و استراتژی‌های موثر در حمایت از صنایع است. این کمیته خواسته‌های صنایع هوافضای آلمان را به آژانس‌های دولتی و وزارتخانه‌ها انتقال می‌دهد و همچنین روابط نزدیکی هم با خریداران بزرگ نظامی و اداره پشتیبانی و تکنولوژی دفاعی آلمان دارد.

کمیته نرم‌افزار: اهمیت نرم‌افزار در کنترل پرواز، تجهیزات زمینی یا هواپیما و سیستم‌های ناوبری بسیار بالا است. کمیته نرم‌افزار در توسعه و استفاده از نرم‌افزارهای ناوبری به اعضا کمک می‌کند. این کمیته علایق و نیازمندی‌های شرکت‌های آلمانی را در این زمینه درسطح ملی و بین‌المللی مطرح می‌کند.

کمیته‌های دیگر نیز به همین صورت، هر کدام در راستای اهدافشان فعالیت می‌کنند. کمیته آموزش در امر آموزش افراد در زمینه‌های خاص و کمیته ارتباطات الکترونیکی و تجارت الکترونیکی در زمینه فعالیت‌های الکترونیکی با شرکت‌های عضو انجمن همکاری می‌کند. همچنین کمیته تجارت خارجی و کمیته نمایشگاه‌های تجارت خارجی نیز در زمینه فعالیت‌های بازرگانی و بازاریابی در این انجمن فعالیت دارند.

4- مجموعه کارکنان

مجموعه کارکنان این انجمن را به ترتیب زیر می‌توان دسته‌بندی کرد.

5- اعضا و محصولات

این انجمن حدود 130 عضو د‌ارد که لیست اعضا در سایت انجمن قابل مشاهده است. اطلاعات اعضای انجمن برحسب محصولات و برنامه‌های در دست کار طبقه‌بندی شده‌اند. بدین ترتیب می‌توان به‌راحتی اعضایی را که یک محصول خاص را تولید می‌کنند و یا در یک برنامه مشخص در صنعت هوافضا مشارکت دارند، یافت و در صورت نیاز با آنها ارتباط برقرار کرد.

طبقه‌بندی محصولات اعضا به این صورت است:

- سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی،

- موتور

- تجهیزات

- پرتاپ‌کننده‌ها

- سیستم‌های مکانیکی و هیدرولیک

- سازه

- سایر محصولات

در قسمت برنامه‌های صنعتی نیز برنامه‌ها به ترتیب زیر تقسیم‌بندی شده‌اند:

- هواپیماهای تجاری،

- تکنولوژی‌های دفاعی،

- موتور،

- هلیکوپترها،

- هواپیماهای نظامی،

- فضا،

- سایر برنامه‌ها.

6- اطلاع‌رسانی

این انجمن در حوزه اطلاع‌رسانی بسیار فعال است. اخبار انجمن به‌طور مرتب منتشر می‌شود. بروشورهایی با عناوین متعدد از جمله گزارش سالیانه، لیست شرکت‌ها و محصولات اعضای انجمن، آمار صنایع هوافضا در آلمان و عناوین متعدد دیگر منتشر می‌شود. ضمنا این انجمن در آمارگیری‌های صنعتی به‌طور مستقیم فعالیت دارد.

انجمن هوافضای آلمان برای توسعه و ایجاد رقابت تجاری اعضای این انجمن، در نمایشگاه‌های تجاری هوافضا در آلمان و سایر کشورهای جهان فعالیت می‌کند. از جمله آنها کنفرانس و نمایشگاه هوافضای آلمان است که در شهر برلین برگزار می‌شود. این انجمن در نمایشگاه‌های کشورهای دیگر هم فضایی را به نام این انجمن در اختیار گرفته و اعضای این انجمن می‌توانند با استفاده از آن فضا، در نمایشگاه حضور بیابند.

این انجمن اطلاعات مفیدی را در سایت اینترنتی خود به آدرس http://www.bdli.de/قرار داده است.

 

  • یحیی خالدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی