زانایی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

خودروهای کارتینگ

چهارشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۰، ۰۸:۲۱ ق.ظ

خودروهای کارتینگ

کارتینگ

کارت ها ماشین های کوچکی هستند که ظاهری شبیه برادرهای بزرگتر خود دارند. همان هایی که فقط در تلویزیون تماشایشان کرده ایم. رانندگی با ماشین های کوچکی که «کارت» نام دارند تلفیقی از هیجان و نشاط است. تجسم کنید قرار است با وسیله ای رانندگی کنید که مرکز ثقل آن حدود 10
سانتی متر است. دو پدال زیر پای شما قرار دارد. یکی گاز و دیگری ترمز. اگر مسیری صاف و هموار هم داشته باشید که البته کمی پیچ در پیچ باشد همه چیز آماده است تا هیجان را تجربه کنید. در ادامه این گزارش سعی کرده ایم تا با اشاره به بعضی از نکات مهم درباره این ورزش شما هم بیشتر با کارتینگ آشنا شوید. شاید خواستید که یک کارت سوار ماهر شوید.
نوع خاص خودرو
کارت سواری در ضمن اینکه نیاز به تمرکز، هوش بالا و قدرت بدنی خوب نیاز دارد اما در عین حال می تواند ورزشی مفرح برای
علاقه مندان سرعت و هیجان باشد.
کارتینگ ورزشی است که از حدود 7سال پیش در ایران آغاز شد و توانست در مدت کوتاهی طرفداران زیادی را به خود جذب کند چراکه نمی شد از هیجان و سرعت این ورزش به راحتی چشم پوشی کرد. اما چرا این ورزش جذاب را کارتینگ نامگذاری کرده اند؟
خودروهایی که چرخ آنها بیرون از بدنه و گلگیرها قرار گرفته باشد در اصطلاح «چرخ‌باز» گفته می شود.
خودروهای به‌کاررفته در ورزش کارتینگ نیز از نوع چرخ‌باز هستند. این خودروها در اصطلاح کارت نامیده می شوند و این ورزش هم با توجه به نام وسیله اصلی این ورزش کارتینگ نامیده شده است.
در حال حاضر بعضی باشگاه ها برای ثبت نام دوستداران این رشته جذاب فعالیت می کنند که هنوز هم نمی تواند پاسخگوی نیاز علاقه مندان باشد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که این ورزش در مقایسه با رشته های پرطرفدار دیگر کمی پر خرج تر است.
فدراسیون اتومبیلرانی هم در چند سال اخیر تلاش هایی را برای گسترش این ورزش انجام داده است.هر ماشین کارت با اینکه به نظر وسیله کوچک و جمع و جوری به نظر می رسد اما از اجزا زیادی تشکیل شده که هر کدام از آنها نقش مهمی را در یک مسابقه ایفا می کند. چرخ ها، شاسی و موتور را می توان اصلی ترین
بخش های یک کارت دانست. البته گفتیم که واقعا تفکیک اهمیت قطعات یک دستگاه کارت واقعا کار دشواری است..

در کارتینگ غیر از کارتی که سوار آن
می شوید مهارت خود شما هم بسیار مهم است. اگر می خواهید به عنوان یک راننده کاملا
حرفه ای مطرح شوید، باید تمام عادت های قبلی را فراموش کنید. رانندگی یک علم است و بهترین راه یادگیری این علم، تغییر عادت های رانندگی از پایه است.
اهمیتی ندارد که شما چقدر می توانید در یک جاده کوهستانی مارپیچ و یا در خیابان های شهر تند بروید و همین طور اهمیتی ندارد که از دید دیگران چقدر راننده خوبی هستید. رانندگی در پیست اتومبیلرانی مقوله ای کاملا مجزاست که نیازمند توانایی های خاص شماست.
در این قسمت، به بعضی از تکنیک های کاربردی اتومبیلرانی اشاره می کنیم.
سعی کنید این تکنیک ها را یکی یکی تمرین کنید و هرگاه که انجام این تکنیک ها برای شما یک عادت شد، سراغ تکنیک بعدی بروید. بعضی از این تکنیک ها قابل اجرا در خیابان هستند و بعضی دیگر به علت سرعت بالا و در نتیجه خطر ناشی از آن خیر. به هر حال اجرای این تکنیک ها باعث افزایش طول عمر خودروی شما و تسلط بیشتر شما و در نتیجه ایمنی بهتر خواهد شد.
فراموش نکنید "دانستن" به معنای "توانایی انجام" نیست. پس تمرین را فراموش نکنید. شما برای تمرین نیازی به خودرویی آماده برای مسابقه و یا تجهیزات آنچنانی ندارید، یک خودروی کاملا معمولی اما سالم همراه با پشتکار شما از شما یک راننده حرفه ای می سازد. یک راننده خوب باید همانند یک ورزشکار خوب باشد یعنی برای به دست آوردن مهارت تمرین کند و داشتن مهارت را دلیل بر تمرین نکردن و یاد گیری و مطالعه نداند. هوش، استعداد و داشتن خودروهای بهتر فقط به این امر سرعت می بخشد.
اولین نکته‌ای که قبل از حتی روشن کردن خودرو باید به آن توجه کرد نحوه صحیح نشستن در خودرو است. رعایت نکردن این نکات باعث کاهش توانایی‌های شما، کاهش دید و خستگی خواهد شد.
در خودروهایی مانند خودروهای کارتینگ راننده تقریبا در خودرو دراز می‌کشد و دستهایی نسبتا صاف دارد (در این خودروها آرنج کمتر از خودروهای سواری خم می‌شود) در حالی که در سایر خودروها نحوه قرار گرفتن روی صندلی کاملا متفاوت است. به دلیل ارتفاع کم، راننده با پاهایی به هم چسبیده که از ناحیه زانو کمی خم شده اند و دستهایی نزدیک به هم با فرمان و پدال کار می‌کند. اما در سایر خودروها اینگونه محدودیت ها را ندارید.ممکن است فاصله و نحوه قرارگیری پدال ها و فرمان کاملا مناسب اندازه و طول پاها و دستان شما نباشد،‌ در این صورت می توانید با تغییراتی که در پدال‌ها و حالت و عمق فرمان می‌دهید به حالت ایده ال مخصوص خود دست یابید.
اولین سوالی که در هنگام رانندگی با کارت مطرح می شود این است که چگونه بپیچیم؟ بیشتر افراد با روش پشت سر گذاشتن پیچ مسیرها آشنا هستند ولی از آنجا که ممکن است بعضی اشتباهات جزئی و باورهای غلط به مرور در ذهن رانندگان جا افتاده باشد، بهتر است نکات زیر را با دقت بخوانید.
هدف اصلی راننده در هنگام عبور کردن از پیچ آن است که پیچ را تا حد ممکن به خطوط صاف تبدیل کند و آنرا سریع تر طی کند. به مسیری که به این شکل به وجود می آید اصطلاحاً مسیر یا خط مسابقه
(Racing Line)
گفته می شود.
نکته مهم بعدی که توجه به آن لازم است نقاط آغاز ترمزگیری و آغاز گاز دادن است. شما باید قبل از آغاز پیچ ترمزگیری کنید، اگر پس از چرخاندن فرمان ترمز بگیرید حتماً به دور خود خواهید چرخید و در این حالت تماشاچی ها لحظات زیبایی را تماشا خواهند کرد و شما فقط زمان را از دست می دهید، پس هنگامی که داخل پیچ شده اید، اصلاً ترمز نگیرید .
اما بعد از هر ترمز گرفتنی باید به گاز دادن فکر کرد.
هنگامی که از نزدیک ترین نقطه به وسط پیچ (از سمت داخل آن) قرار دارید، فشار بر پدال گاز را آغاز کنید،هنگامی که حس کردید
می توانید گاز دهید و کارت شما بدون خارج شدن از مسیر سرعت خواهد گرفت، حتماً گاز دهید. این حس را با تمرین کردن به دست خواهید آورد.

کارت خوب من
هنگامی که کارت مورد استفاده شما از لحاظ موتوری ضعیف باشد ممکن است نیاز به ترفندی خاص داشته باشید. پیچ را در حالی که گاز را نگه داشته اید آغاز کرده و سرعت را با استفاده از ترمز (با پای دیگر) کم کنید. این مسئله جریان بنزین به موتور را حفظ کرده و باعث شتابگیری بهتر کارت در هنگام خروج از پیچ می شود. البته ترمز با پای چپ به لحاظ حساسیت کمتر پا (عادت روزمره به فشردن کلاچ با پای چپ) نیاز به تمرین زیاد دارد.تمام مواردی که خواندید بخشی از تجربیات مختلف ورزشکاران حرفه ای این رشته بود که ما هم برای شما نوشتیم. به طور حتم خواندن این مطالب می تواند به شما کمک کند تا
نکته‌های ابتدایی این رشته را بدانید اما اصلی‌ترین کار تمرین است و تمرین. ورزشکار باشید

 

ساخت کارتینگ بنزینی یک نفره خودرویی برای ورزش و تفریح

یک مبتکر بابلی موفق به طراحی و ساخت خودرو کارتینگ یک نفره بنزینی شد. داریوش گیاهی درباره خودرو کارتینگ (تفریحی) ابداعی موسوم به «تندر» به ایسنا گفت؛ خودروهای کارتینگ به عنوان وسیله یی برای سرگرمی و ورزش در بسیاری از کشورهای دنیا تولید می شوند و مشابه خارجی این خودروها با قیمت هایی حدود سه و نیم تا هفت میلیون تومان به کشور وارد می شود که با توجه به ارزبری بالا، تولید این قبیل خودروها در داخل کشور می تواند صرفه جویی ارزی قابل توجهی داشته و زمینه تسهیل دسترسی علاقه مندان به ویژه جوانان و نوجوانان به این قبیل خودروهای تفریحی و ورزشی را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه این خودرو طی دو سال و با بررسی منابع خارجی و بر مبنای تجارب شخصی در زمینه مکانیک خودرو ساخته شده است، اظهار کرد؛ خودرو تندر 1 خودرویی بنزینی و یک نفره است که دارای یک موتور 5/6 اسب بخار 200 سی سی است. وزن خودرو حدود 130 کیلوگرم است و شاسی آن از لوله مانیسمان ساخته شده است.

گیاهی تصریح کرد؛ ابعاد این خودرو حدود یک متر و 85 سانتی متر در یک متر و حداکثر ارتفاع آن از سطح زمین حدود 60 سانتی متر است.

وی با بیان اینکه این خودرو را با قیمتی کمتر از دو میلیون تومان می توان به تولید انبوه رساند، خاطرنشان کرد؛ میزان مصرف سوخت این خودرو حدود یک لیتر در ساعت است و با توجه به نوع طراحی با تغییر حالت صندلی برای تمامی سنین قابل استفاده است. خودرو تندر مدتی در یک پیست کارتینگ تست شده و دوام آن بسیار بالاتر از نمونه های وارداتی چینی است که پس از دو سه ماه به تعمیر و بازسازی نیاز دارند.

گیاهی در ادامه درباره تفاوت ها و مزیت های خودرو «تندر» بر خودروهای کارتینگ مشابه گفت؛ از جمله مزیت های این خودرو بر نمونه های خارجی استفاده از لاستیک های تزریقی با دوام چند برابر نسبت به لاستیک های بادی است که خطر ترکیدگی در سرعت های بالا را به صفر می رساند، ضمن اینکه قابلیت بازیافت هم دارد در صورتی که لاستیک های بادی معمولی پس از مدتی مستعمل و در طبیعت رها می شود و به عنوان یکی از معضلات محیط زیست، مشکلات بسیاری به بار می آورد.

وی افزود؛ در سیستم ترمز خودرو تندر به جای استفاده از پمپ و سیلندر ترمز و شلنگ های انتقال روغن ترمز که هم استهلاک و هم هزینه تعویض و نگهداری دارد، از سیستم سیمی و گازانبری با همان کارایی استفاده شده است.

گیاهی خاطرنشان کرد؛ ویژگی دیگر طراحی تندر قرار داشتن موتور آن پشت سر راننده و در وسط روی اکسل است در حالی که در اغلب خودروهای مشابه، موتور در کنار راننده و روی شاسی نصب می شود. مزیت این طراحی این است که از برخورد حرارت به بدن راننده جلوگیری و لرزش ها نیز به جای شاسی به اکسل و نهایتاً لاستیک ها منتقل می شود.

سازنده خودرو کارتینگ تندر اضافه کرد؛ در خودروهای کارتینگ خارجی فکری برای تنظیم صندلی و فرمان نشده که این مساله مشکلات و محدودیت هایی را برای رانندگان با قد و سن های مختلف ایجاد می کند، حال آنکه در خودرو تندر فرمان و صندلی با هم حرکت کرده و متناسب با شرایط راننده تنظیم می شود.

گیاهی در ادامه درباره ویژگی های خودرو تندر 1 اظهار کرد؛ از مهم ترین ویژگی های این خودرو سیستم تعلیق آن است که امکان حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را فراهم می کند. سیستم تعلیق تندر
DOUBLE A ARMS (سیستم با دو بازوی مستقل) است. وجود سیستم تعلیق مستقل برای هر یک از چرخ ها، امکان عمود قرار گرفتن چرخ ها نسبت به سطح جاده را در شیب های عرضی فراهم کرده و باعث می شود خودرو در شرایط سخت تعادل خود را حفظ کرده و قادر به ادامه حرکت باشد. وی سرعت خودرو را حدود 50 تا 70 کیلومتر در ساعت عنوان و خاطرنشان کرد؛ اساساً در مسابقه های کارتینگ رسیدن به سرعت بالا مدنظر است، اما در کاربردهای کشاورزی و... تلاش می شود پارامترهای قدرتی خودرو مثل میزان حمل بار ارتقا پیدا کند.

گیاهی در ادامه با بیان اینکه خودرو تندر با تغییراتی در شاسی و نیروی پیشرانه، امکان کاربری های دیگر را هم دارا خواهد بود، خاطر نشان کرد؛ از نمونه های پیشرفته تر این خودرو علاوه بر اینکه می توان به عنوان خودرو تفریحی در مسابقات کارتینگ و غیره استفاده کرد، با تغییراتی در ساختار آنها به خودروهایی با سرنشینان بیشتر قابل تبدیلند که در ادامه پروژه قصد دارم در صورت تامین امکانات لازم، قابلیت حرکت در جنگل، تپه، مزارع و مرغداری ها و آب را هم به خودرو بدهم که تحقق این امر مستلزم حمایت بخش صنعت و مسوولان مربوطه است.

وی گفت؛ علاوه بر این خودرو کارتینگ، چندین طرح ابتکاری از جمله خودرو ویژه باغی با قابلیت حرکت زیر درختان را هم دارم که به دلیل عدم حمایت مالی امکان ساخت آنها را پیدا نکرده ام. متاسفانه در شهرستان بابل، مرکزی برای ارائه خدمات مالی و حتی مشاوره و راهنمایی علمی به مخترعان و نوآوران وجود ندارد که مانعی جدی برای اجرایی شدن طرح های ابتکاری و تحقیقاتی مخترعان آزاد است.

  • یحیی خالدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی