زانایی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

طرح اتاقک ضدزلزله

سه شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۰، ۱۰:۵۴ ب.ظ

طرح اتاقک ضدزلزله

 

مقدمه :

 

اکثر ساختمانهای دنیا ( شاید 80 % ) در مقابل خطر زلزله و جنگ مقاوم نیستند و بازسازی کلی آنها نیز به دلیل هزینه سنگین ، مقرون به صرفه نیست ؛ ولی، می توان با اجرای طرح اتاقک ضدزلزله و حتی با وجود تخریب کلی ساختمان ، جان ساکنان را محافظت نمود ؛ به طوری که در هنگام وقوع زلزله بتوانند ظرف مدت چند ثانیه خود را به داخل اتاقک برسانند و پناه بگیرند.

 

اتاقک ضد زلزله ( مدل تک واحدی ) :

 

در طرح اتاقک زلزله ، پنج عامل مهم مد نظر بوده است :

 

1- حفظ جان و سلامتی انسانها ، حتی با وجود تخریب ناقص و یا کامل ساختمان ؛

 

2- جلوگیر از تخریب ناگهانی ساختمان و امکان فرصت فرار یا پناهگیری برای ساکنین ؛

 

3- جلوگیری از تخریب کلی ساختمان ؛

 

4- ایجاد امنیت روانی برای ساکنان مناطق زلزله خیز ؛

 

5 کم هزینه بودن ، سادگی اجرا و کاربردی بودن طرحها ، با توجه به بافت شهری و روستایی

 

این اتاقک چون پخشی از فضای ساختمان یا آپارتمان است به راحتی قابل دسترسی می باشد ، مکان امنی محسوب می گردد؛ با احداث اسکلت مذکور ، ایمنی آن دوچندان می شود و مالک به تناسب وسعت جا و توان مالی می تواند از چند اتاقک نیز استفاده نماید . بدلیل آنکه اکثر آپارتمانها نقشه مشابه دارند ، این اتاقکهای زلزله در تمام طبقات به شکل ستونی و روی هم قرار می گیرندکه در این صورت ضریب ایمنی آنها چندین برابر می شود و به نحو مطلوبی عمل می نماید . اتاقک را می توان بسیار آسان و سزیع و بدون تخریب ساختمان و حتی مخفی و کم هزینه اجرا نمود ( البته تشویق عمومی ، اطلاع رسانی ؛ کار فرهنگی ، پرداخت یارانه و حمایت دولت نیز می تواند به موفقیت و اجرا همگانی ین طرح کمک کند ) و هزینه هز اتاقک به طور متوسط چهارصد هزار تومان برآورد می شود . مساحت مطلوب برای این اطاقک ، سه یا چهار متر مربع می باشد که این فضا را به راحتی می توان در راهروها ، انباریها ، دالانها ، پستوها ، هال کوچک و .... هر ساختمانی اعم از مسکونی ، اداری و تجاری در نظر گرفت که پس از مقاوم و مجهز شدن آنجا به اسکلت ضدزلزله ، تاثیر منفی در نحوه استفاده از ان فضا ایجاد نخواهد نمود . اتاقک کاملا تجهیز شده است به طوری که افراد در داخل آن حتی تا چندین روز با استفاده از وسایل جاسازی شده ، می توانند زنده بمانند .

 

مزایا و ویژگیهای اتاقک ضدزلزله :

 

حفاظت از انسان : حتی با تخریب کلی ساختمان و آپارتمان ، احتمال زنده ماندن افراد داخل اتاقک ، بیش از 80 % می باشد .

 

سهولت اجرا : اجرای اتاقک به تخصص خاصی نیاز ندارد و صرفا به نضارت شهرداریها یا ستاد مویژه و یا کارشناسان آموزش دیده به سهولت قابل اجراست .

 

کم هزینه بودن : به دلیل کوچک بودن اتاقک (حداکثر 2*2 متر ) ، برای ساخت آن مصالح کمی مورد نیاز است و کم هزینه خواهد بود ؛ به ویژه اگر با یارانه دولتی همراه باشد . به عنوان مثال ، هزینه اتاقک حتی با هزینه ایمن سازی یک فضای حداقل 60 متری قابل مقایسه نیست ( هزینه اتاقک 15/1 می باشد) . از آنجا که ایمن سازی کل ساختمان ، دارای پیچیدگی و مشکلات اجرایی و هزینه فوق العاده می باشد ، ساخت این اتاقک به منظور ایمنی در برابر زلزله برای اکثر قشرها امکان پذیر و مقرون به صرفه است .

 

جامعیت و عمومیت داشتن : این طرح برای عموم ساختمانهای شهری و روستایی ساخته شده قدیمی و یا در حال ساخت ( اعم از مسکونی ، تجاری ، اداری و آموزشی ) که در برابر زلزله مقاوم نمی باشند ، قابل اجرا خواهد بود .

 

عدم نیاز به تغییر نما و ترکیب ساختمان : در اجرا نیازی به تخریب بخشهایی از ساختمان نیست ؛ لذا ، با مخالفت مالک روبرو نخواهد شد .

 

پناهگاه و ایجاد آرامش خاطر : علاوه بر اینکه اتاقک ، محل امنی می باشد ، موجب آرامش مردم نیز خواهد بود و ساکنین تا رفع خطر ترجیح خواهند داد ساعاتی را حتی بطور فشرده و نشسته در آنجا به سر برند .

 

سهولت دسترسی و افزایش ضریب امکان نجات افراد داخل اتاقک توسط نیروهای امدادی : چه بسا ، فرصت فرار و یا شرایط بد جوی ، مانع فرار به فضای باز شده و لذا ساکنان ، پناه گرفتن در اتاقک را در چند متری شان واقع شده است بر فرار ترجیح می دهند . از آنجا که اکثر زلزله های مخرب ، علائم هشدار دهنده و پیش لرزه هایی دارند ؛ ساکنین می توانند در این هنگام ، برای چندین ساعت و با خیال راحت ئر اتاقک مستقر شوند تا خطر رفه شود ؛ حتی اگر افراد و ساکنین غافلگیر شده و فرصت فرار به داخل اتاقک را پیدا ننمایند ، در این صورت نیز این اتاقک چندین مزیت دارد . از جمله :

 

·        اتاقک به شعاع سه متری در اطراف خود فضای خالی ایجاد و از ریزش آوار جلوگیری می نماید .

 

·    اتاقک ، پس از زلزله و ریزش آوار ، یک برآمدگی ایجاد می نماید که راهنمای امدادگران برای یافتن محبوس شدگان خواهد بود . امکان شروع امداد رسانی را حتی توسط نیروهای مردمی و غیر متخصص و بدون وجود تجهیزات خاص و ماشین آلات سنگین بیشتر فراهم می سازد ؛ به طوری که به راحتی از فضای ایجاد شده در اطراف اتاقک می توانند با ابزار ساده ، وارد اتاقک شوند و مبحوس شدگان را نجات دهند .

 

اشتغال زایی : اجرای این زح ملی همگانی ، در شرایط مناسب فعلی کشور می تواند در بعد اشتغال زایی نیز مفید و موثر باشد و طیف وسیعی از بیکاران را به کار گمارئ .

 

پنهان بودن : اتاقک به وسیله نازک کاری یا پوشش کاذب ، پوشانده می شود و در هماهنگی نمای داخلی ، تاثیر منفی نمی گذارد .

 

تجربه ملی عمرانی : اجرای موفقیت آمیز طرح می تواند یک آزمون بزرگ و ارزشمند عمرانی باشد .

 

الگو ونمونه جهانی : اجرای موفقیت آمیز این طرح ، حرکتی نمادین برای سایر ملل جهان خواهد بود و علاوه بر آن ، می تواند مبین اهمیت دادن به جان مردم ایران توسط دولت باشد .

 

تیرآهنهای اتاقک : تیرآهنهای قوی هستند که این فضا را امن ساخته اند و با نازک کاری و گچ بریها پوشانیده شده ، به طوری که نمای اتاقک هماهنگ و جزء نمای داخلی محسوب می شود . بیننده را آزرده نمی کند و سقف ، کمد و حداقل دوضلع دیوار اتاقک ، توسط ورق آهن پوشیده می گردد تا از ریزش خاک و آجر به داخل اتاقک جلوگیری نماید .

 

کمد مخفی : آذوقه شامل انواع کنسرو ، آب و مایعات ، چراغ قوه ، شمع و کبریت ، بیسکویت ، نان سوخاری ، رادیو کوچک ، ماسک بینی و ... می باشد . تمامی موادهای غذایی ، دارویی و فاسد شدنی ، باید به طور فصلی ، کنترول و بررسی شوند .

 

فضاهای خالی دیوار : شامل پتو ، کبسول اکسیژن کوچک ، حس گر ارسال علامت ، جعبه کمکهای اولیه ، کبسول آتش نشانی و دیلم ( برای ایجاد روزنه هوا یا راه نجات ، که در داخل تیرآهن و دیوار ، جاسازی شده است ) می باشد و دستگیره هایی نیز به اسکلت فولادی متصلند تا در هنگام وقوع زلزله ، ساکنان با گرفتن آنها به حفذ تعادل خود کمک نمایند .

 

+ نوشته شده در  ساعت 0:57 قبل از ظهر  توسط اسماعیل محمدی  | 

  • یحیی خالدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی