زانایی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
نویسندگان

آموزش کار با نرم افزار 3d game studio

پنجشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰، ۰۱:۰۳ ب.ظ

به نرم افزار 3d Game Studio خوش آمدید. این مقاله آموزشی نحوه ساخت یک بازی 3 بعدی جذاب با استفاده از WED را به شما آموزش میدهد. البته طبیعی است که تمامی توابع این نرم افزار بخصوص دستورات WDL در این مقاله بررسی نشده باشند ، اما نکته مهم اینجاست که شما در آینده با این توابع بیشتر آشنا خواهید شد و در ضمن ساخت اولین بازی شما هیچ نیازی به دانستن مفهوم WDL ندارد. همین کافیست که بدانید WDL نام زبان برنامه نویسی داخلی این نرم افزار است که شما را قادر میسازد تا بازی های بسیار پیچیده طراحی کنید و از لحاظ ساختار تا اندازه زیادی شبیه زبان Java میباشد.

چیزهایی که باید بدانید :

در نمودار پایین شما قادرید تا کلیه مراحلی را که برای ساخت یک بازی 3 بعدی با نرم افزار 3dgs نیاز دارید را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از ابزار های جانبی اختیاری است.

 

یک مرحله 3 بعدی ( یک MAP ) از اجسام 3 بعدی به نام Block ساخته میشود که حاوی عناصر اولیه است و تصاویر مخصوص موسوم به Texture عناصری هستند که به سطوح این block ها نسبت داده میشوند. Block ها میتوانند هر شکلی داشته باشند و مواد آنها هم حاوی ویژگیهای خاصی است نظیر اینکه قابل عبور باشند یا نباشند. برای ایجاد یک اتاق ساده شما میبایست 6 بلوک مختلف را در کنار هم قرار بدهید. 4 بلوک برای 4 دیوار کناری و 2 بلوک برای سقف و کف اتاق. اما نرم افزار 3dgs شما را از انجام این کار خسته کننده معاف میدارد و با سیستم داخلی خود با نام CGS با فشار تنها چند کلید یک اتاق را بوجود می آورد.

حال این موضوع که اتاق شما چقدر زیبا بنظر برسد ارتباط مستقیم با شیوه نور پردازی شما دارد. نور پردازی میتواند باعث موفقیت یا شکست یک بازی شود. نور ها و نورپردازی ها یک قسمت مهم از نرم افزار 3dgs هستند و از مهمترین ابزار های شما در طراحی بازیهایتان به شمار میروند. بازی در مرحله ای با محیط های رنگی و چراغهای سفید بخوبی یک فضای 3 بعدی مطبوع را برای بازیگر تداعی میکند. اما یک نکته را مد نظر قرار بدهید. از نور پردازی به عنوان ابزاری برای پنهای کردن نقاط ضعف مرحله خود استفاده نکنید چرا که  یک نور پردازی خوب نمیتواند یک مرحله بد را نجات بدهد. در حالی که نور پردازی ضعیف میتواند بهترین مراحل را خراب کند. اگر چه نرم افزار 3dgs قابلیت ایجاد محیط هایی در حد quake , Unreal را دارد ، با این وجودنور پردازی ضعیف میتواند باعث آماتوری جلوه کردن بازی شما بشود.

نرم افزار ویرایشگر مدلها و اجسام 3 بعدی با نام WED ، قادر است تا اشیا و مراحل را تحت فرمت WMP وارد یا خارج کند. تکسچر های قابل استفاده نیز در مجموعه Wad ها قرار میگیرند تا در هنگام طراحی مراحل از آنها استفاده کنید.

موتور برنامه که مهمترین قسمت نرم افزار است وظیفه اجرای بازی و ترسیم تصاویر بر روی صفحه مانیتور را بر عهده دارد. این موتور برای ترجمه و اجرای بازی نیازمند مرحله طراحی شده با فرمت WMB و دست کم یک تکسچر برای رو پوشانی اجسام میباشد. لازم به ذکر است که کلیه این مراحل توسط فشرده شدن کلید Build و بطور خودکار انجام میگیرند.

برای این که چیزی نظیر یک غول یا یک دشمن یا حتی یک "در" در بازی شما از جای خود تکان بخورد و نسبت به عمل خاصی عکس العمل نشان دهد ، نیازمند آنید تا یک اسکریپت WDL ایجاد کنید تا خصوصیات مورد نظر را به جسم مورد نظر انتقال دهید. در این زمینه هم اصلا جای نگرانی وجود ندارد. چرا که در ساختار داخلی نرم افزار تعداد بسیار زیادی از این اسکریپت ها تعریف شده اند و شما قادرید تا با چند کلیک ساده آنها را انتخاب کرده و به جسم مورد نظر خود نسبت بدهید. در عین حال به عنوان یک کاربر با تجربه قادر هستید تا برنامه های اختصاصی خود را بنویسید و آنها را به اجسام مورد نظر خود نسبت بدهید.

برای شروع :

آیا آماده اید تا اولین مرحله خود را بسازید و در آن به قدم زدن بپردازید ؟ بله ؟ شروع کنید :

·         نرم افزار 3dgs را اجرا کنید

·         با استفاده از منوی File/Open نمونه از پیش ساخته با نام Office را باز نمایید

·         بر روی دکمه Build کلیک کنید. دقت کنید که هیچ چیزی بجز Level Map انتخاب نشده باشد. سپس بر روی Go کلیک کنید.

·         حال دکمه Run را برای شروع مرحله کلیک کنید. از دکمه های 6 و 7 برای دیدن یک سورپرایز استفاده کنید !!

 

اصول :

 

 

نمونه ای از نمای کاربری را در تصویر زیر مشاهده می نمایید :

 

 

 

 

اولین چیزی که یک  کاربر جدید با آن روبرو میشود، پنجره های مختلف با 4 نمای مختلف است. هر کدام از این پنجره ها یک زاویه خاص از دنیای بازی را نمایش میدهند و پنجره نمایش 3 بعدی یک نمونه کلی از آنچه که مرحله در هنگام اجرای بازی ترسیم میشود را به نمایش میگذارد. البته در حالت عادی این پنجره در حالت Wire Frame قرار دارد اما همین کافیست تا شکل ظاهری و کلی مرحله را ( قبل از اجرای بازی ) به شما نشان دهد. برای مثال در شکل بالا اشیای میله ای سفید رنگ نمایانگر بلوک ها هستند. اشیای زرد رنگ نمایانگر منابع نور و اشیای ستاره مانند نیز به عنوان منابع صوتی عمل میکنند. اشیای آبی رنگ کوچک عناصر فعال بازی هستند ( در آینده با این عناصر بیشتر آشنا خواهید شد ) و دوربین سبز رنگ نیز بیانگر موقعیت دوربین بازی میباشد و در قسمت راست تصویر شما نوار تکسچر ها را مشاهده میکنید.

 

 

 

نوار دکمه ها :

 

 

 

 

نوار دکمه ها در واقع مجموعه ای از پر مصرف ترین دستورات منوهای نرم افزار است که برای راحتی کار در این قسمت قرار داده شده اند تا با یک کلیک قابل استفاده باشند. کار با این دکمه ها بسیار آسان است و در زیر عملکرد هر دکمه از سمت چپ به راست تصویر بیان شده است :

 

------->

سند جدید – باز کردن – ذخیره کردن – ساختن محیط – بریدن – کپی کردن – چسباندن – انتخاب عنصر – جابه جایی – چرخاندن – تغییر اندازه دادن – تغییر مکان نقطه – تغییر مکان گوشه – تغییر مکان نما – تغییر مکان دوربین – چرخش نما – بزرگ نمایی – افزودن به گروه – به اتمام رساندن گروه – کل کردن – جز کردن – سیستم نمای 3 بعدی  و  قفل تکسچر

 

 

 

حالات مختلف :

 

 

حالت انتخاب :

وقتی استفاده میشود که هدف ما انتخاب یک بلوک ، گروه یا یک شی با کلیک کردن بر روی آن یا فضای محصور آن است. اگر در اولین انتخاب شی مورد نظر انتخاب نشد دلیل آن است که شی مورد نظر توسط شی دیگری پوشانده شده است. شی مورد نظر را مجددا انتخاب کنید و این بار مطمنا موفق خواهید بود.

 

حالت حرکت :

برای حرکت دادن شی مورد نظر استفاده میشود.  براحتی بکشید و رها کنید.

 

حالت چرخش :

برای چرخاندن شی مورد نظر استفاده میشود. برای چرخاندن بر روی شی کلیک کنید و موس را به طرفین حرکت بدهید.

 

حالت تغییر اندازه :

برای تغییر اندازه دادن بلوک یا گروه مورد نظر استفاده میشود. کلیک کنید و بکشید. با حرکت موس به سمت بالا شی مورد نظر بزرگتر میشود و بالعکس. بلوک ها بعد از تغییر مقیاس تغییر مکان میدهند و شما میبایست مجددا آنها را جابجا کنید.

 

 

 

عنصر :

 

 

این گزینه به شما امکان ایجاد یک شی اولیه یا بلوک با اشکال دلخواه را میدهد. همچنین میتوانید یک مرحله از پیش ساخته شده ، یک جلوه صوتی و یا یک سیستم نور پردازی را توسط این دستور ایجاد کنید. در ضمن از قابلیت افزودن اشکال 2 بعدی و طرح های 3 بعدی نیز برخوردارید.

 

 

نوار تکسچر :

 

 

در اولین عکس این مقاله شما قادرید تا نمای کوچکی از نوار تسکچر را مشاهده کنید. برای ایجاد یک مرحله با دیوار هایی از جنس آجر شما میبایست ابتدا یک مجموعه تکسچر WAD را باز کنید. برای استفاده از این تکسچر ها در WED ، منوی تکسچر را باز کرده و Texture Manager / Add WADS را انتخاب نمایید. سپس مجموعه مورد نظرتان را باز کنید. شما قادرید تا بیش از یک WAD را در آن واحد باز کنید و یا عکس های مورد نظرتان را به یک مجموعه بیافزایید. تمامی تصاویر موجود در یک مجموعه در نوار سمت راست پنجره ظاهر میشوند. هنگامی که شما یک بلوک را انتخاب میکنید ، تکسچر مربوط به آن در قسمت راست تصویر نمایش داده میشود. فرمت های تکسچری این نرم افزار از معروفترین فرمت های موجود است . بنابراین شما قادرید تا نمونه های بسیار زیادی از این قبیل تکسچر ها را در وب بیابید.

 

 

نکته :

 

تمامی اسامی فایلهایی که در بازی به کار میبرید باید از سیستم 8:3 پیروی کنند. البته اسامی درونی میتوانند تا 16 کاراکتر طول داشته باشند. با این حال استفاده از Space در هیچ یک از دو حالت مجاز نیست.

  • یحیی خالدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی